Praktisk info - A-Å

Her har vi samlet praktisk info for alle som bor i eller går med tanker om å flytte til det flotte sameiet vårt.

Alle
  • Alle
  • A
  • B
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • K
  • M
  • N
  • P
  • R
  • S
  • T
  • u
  • V
  • Z

A

Ansvar:

Som seksjonseier i et sameie har du ansvar og plikter i henhold til eierseksjonslovenvedtektene og ordensreglene. Du må også sørge for at de som bruker boligen følger sameiets regler og ikke skaper unødvendige ulemper for andre.

Boligsameiet Underlia Terrasse følger eierseksjonsloven, og sameiets vedtekter er laget i henhold til denne loven. I tillegg finnes det husordensregler som sikrer et godt bomiljø og naboforhold. Detaljer om ansvar for reparasjoner og vedlikehold er beskrevet i sameiets ansvarsdeling av vedlikehold og reparasjoner.

B

Beboerbrev:

Beboerbrev er styrets viktigste informasjonskanal mellom årsmøtene. De sendes ved behov, normalt via e-post.

Billader:

Sameiet har installert infrastruktur for lading av elbil og doble stikkontakter. Stikkontaktene er en del av fellesanlegget og skal ikke brukes til lading av elbiler på grunn av brannfare.

Hver enkelt må kjøpe en Zaptec ladestasjon med innebygd måler og RF-ID, med en ladeeffekt på opptil 7,2 kW. Ladestasjonen kan kun brukes til én bil. Hvis du trenger to elbilladere, må du bestille to ladestasjoner. Andre typer ladestasjoner kan ikke brukes på systemet.

Kontakt styret dersom du ønsker å installere ladestasjon eller har spørsmål om betaling av forbruket.

Brannsikring:

Alle boenheter skal ha minst én håndbrannslukker av typen skum eller pulver. Slukkeren skal stå synlig fremme og være lett tilgjengelig.

Pulverapparater skal ha kontroll etter fem år og service etter ti år, mens skumapparater skal ha service etter fem år. Sameiet har avtale med Buskerud Brannservice AS om å sjekke brannslukningsutstyr i fellesrom og leiligheter.

En håndslukker som har hatt kontroll eller service vil ha en etikett som viser at dette er utført.

Beboerne må også sjekke håndslukkerne selv. Sjekk at plomben og splinten er intakt, at manometeret står på grønt, at etiketten er leselig, og at apparatet ikke har rust. Pulverapparater skal snus opp ned fire ganger i året for å unngå at pulveret klumper seg.

Brannvarsling:

Alle boenheter skal ha minst én røykvarsler, og det anbefales å ha røykvarsler på soverom også. Beboeren er ansvarlig for å installere og sjekke røykvarslerne. Bytt batteri ved behov, helst en gang i året. Røykvarslere har begrenset levetid og bør byttes ut minst hvert tiende år.

Hvis du oppdager brann, må du straks forlate bygget og varsle 110. Sjekk også branninstruksen på oppslagstavlene.

Bredbånd:

Sameiet har bredbånd fra Viken Fiber/Altibox. Pakken som er inkludert i felleskostnadene heter Altibox Flex M og har en hastighet på 100/100 Mbps. Du kan bestille høyere hastighet på Altibox sine nettsider eller kontakte Viken Fiber direkte.

For TV se under T.

Budsjett:

Styret utarbeider sameiets budsjett hvert år i perioden oktober-november. Så snart dette er vedtatt av styret og meddelt sameiets forretningsfører sendes det ut et eget informasjonsskriv til alle seksjonseiere, normalt ultimo november hvert år. 

D

Driftsleder og vaktmester:

Styret utpeker vanligvis et av styremedlemmene til å være ansvarlig for Daglig Drift (Driftsleder). For tiden er dette Terje Claussen.

Vaktmestertjenester utføres av firmaet Gammel Nok AS. Vaktmesteren vår heter Jan Olaf Neggen, og han kan kontaktes på telefon 913 21 170.

Vaktmesteren vil normalt arbeide i sameiet 1-2 dager i uken. Dette kan justeres etter behov.

Dersom en beboer trenger hjelp privat, avtales dette direkte med vaktmesteren. Beboeren blir fakturert for medgått tid/materiell.

Dugnad:

Sameiet avholder normalt en felles dugnad i månedsskifte april-mai hvert år for å rydde og friske opp alle fellesområder og grøntområder. Dette er en fin anledning til å møte naboene og gjøre en innsats for fellesskapet.

Dyrehold:

Husdyr er tillatt så lenge de ikke skaper ulemper eller sjenanse for andre. På eiendommens områder og i alle fellesrom skal husdyr være i bånd.

Det er ikke tillatt å mate fugler eller montere fuglebrett/kasser.

E

Eierseksjonsloven:

Det er eierseksjonsloven som har bestemmelser for drift og organisering av sameiet. Loven inneholder en rekke bestemmelser om hvordan sameiet skal drives og om hvilke rettigheter eierne skal ha.

Elektrisk:

Seksjonseier er selv ansvarlig for sitt elektriske anlegg. Dette inkluderer gjennomføringer, kabler, kurser og sikringsskap med tilhørende sikringer. Sameiet er ansvarlig for hovedinntaket og strømnettet for fellesarealer.

EL-kontroll/EL-sjekk:

Sameiet må gjennomføre en EL-kontroll hvert femte år for det elektriske anlegget i fellesarealer. Styret anbefaler også at beboerne tar en EL-sjekk hvert femte år av det elektriske anlegget i sin boenhet. En EL-sjekk kan gi rabatt på innboforsikringen.

El-leverandør:

Det er Glitre Nett som er netteier i Drammen kommune. Mer informasjon om måleravlesing, kraftleveranse og andre tjenester finner du på www.glitrenett.no

Strømavtale kan tegnes med det selskapet man selv ønsker.

F

Feiing:

Det er Feiervesenet som sender ut varsel om feiing av piper. Ifølge Forskrift om brannforebygging kap. 4 §17 skal feiing av skorsteiner foretas etter risikobasert behov. Det er feierens jobb å risikovurdere fremtidig feiing, basert på hvordan forholdene var ved forrige feiing. Sotmengde, sotkonsistens og fyringsmønster legges til grunn i vurderingen.

Tidspunkt og gjennomføring av feiing avtales direkte med Feiervesenet. Kostnader til feiing dekkes av den enkelte beboer.

Fellesareal:

Fellesareal skal kun benyttes som vedtatt i sameiets Vedtekter og Husordensregler. Innvendige fellesarealer som trappeoppganger og svalganger skal til enhver tid holdes ryddig og fri for møbler, privat utstyr og liknende, da dette er å anse som en rømningsvei. Ved behov for midlertidig oppbevaring av private ting, skal styrets godkjenning innhentes.

Felleskostnader:

Felleskostnader betales månedlig, og fastsettes av styret i forbindelse med behandlingen av budsjettet. Kostnadene dekker de fleste bokostnadene, slik som felles vedlikehold, forretningsførsel, bygningsforsikring og tv/bredbånd. En mer uttømmende oversikt over hva felleskostnadene er kommer frem av sameiets regnskap og budsjett.

Forretningsfører:

Forretningsfører for Boligsameiet Underlia Terrasse er NBBO.

Styret samarbeider med NBBO om alle relevante oppgaver som gjelder driften av sameiet, som blant annet vedlikehold, økonomi, HMS, forsikring og IT.

Forsikring:

Bygningsmassen i Boligsameiet Underlia Terrasse er forsikret i Gjensidige gjennom NBBO. Ved bygningsskader må styret kontaktes snarest, alternativt NBBO som administrerer forsikringsskadene på vegne av sameiet.

NB! Den enkelte sameier må selv sørge for innbo-forsikring.

G

Gjesteparkering:

Parkeringsplassene på gårdsplassene ute er forbeholdt gjester.

H

HMS (Helse, miljø og sikkerhet):

Styret har det overordnede ansvaret for HMS-arbeidet i sameiet. Boligsameiet inngikk i 2021 en avtale med NBBO om HMS (Helse, Miljø og Sikkerhet).

I Underlia Terrasse ønsker vi å skape et trivelig og trygt miljø for alle. Sammen skal vi ta vare på både bygninger og uteareal. Vi er opptatt av brannvern, tilsyn med elektriske anlegg og utstyr, og fellesarealer. Det finnes flere lover vi må følge, blant annet lov om brann- og eksplosjonsvern, forurensningsloven og lov om tilsyn med elektriske anlegg og utstyr. Lovverket stiller krav både til sameiet ved styret og til den enkelte beboer.

Beboers ansvar

  • Sørge for at det innenfor egen leiligheten blir foretatt nødvendig ettersyn og vedlikehold, slik at det er i tråd med lov og forskrift.
  • Vedlikehold og overvåking av røykvarslerne. Det vil si testing av at batteriet virker og at varsleren ellers virker tilfredsstillende.
  • Vedlikehold og kontroll av brannslokkingsutstyret i boenhetene. Sjekk at plomben og splinten er intakt, at manometeret står på grønt, at etiketten er leselig, og at apparatet ikke har rust. Pulverapparater skal snus opp ned fire ganger i året for å unngå at pulveret klumper seg.
  • Bruke autorisert elektroinstallatør ved vedlikehold og nymontasje på det elektriske anlegget.
  • Melde fra om mulige avvik (feil og mangler) til styret i boligselskapet. Det kan være på fellesanlegg, hærverk, lekkasjer, søppelhåndtering, branndører som ikke fungerer. Eller andre forhold som kan medføre skade på person eller bygning.

Sameiets ansvar

  • Etablere og utøve nødvendig internkontroll (egenkontroll).
  • Utføre nødvendig ettersyn og vedlikehold av fellesarealer og fellesområder.
  • Følge opp feil og mangler som rapporteres inn.
  • Informere beboerne om deres plikter innen HMS-arbeidet. For å forebygge brann, feil på det elektriske anlegget, vannlekkasjer og lignende, er beboerne pliktige til å føre tilsyn i egen leilighet. Som en del av vår internkontroll har vi utarbeidet et informasjonsskriv med en sjekkliste som fylles ut en gang i året. Husk å gjøre deg kjent med gjeldende branninstruks, som inneholder viktig informasjon om hvordan du bør gå frem ved brann.

Det er viktig å merke seg at den enkelte beboer selv har ansvar for å forsikre sine egne eiendeler (innboforsikring).

Her kan du lese mer om HMS og avviksmelding

Husordensregler:

For å skape mest mulig trivsel i sameiet er vi tjent med at alle tar hensyn til hverandre og samarbeider. Vi har rett til å leve vårt privatliv som vi selv ønsker, samtidig som vi har plikt til å respektere andres. Husordensreglene er et sett enkle regler som skal hjelpe oss med dette.

 

 

I

Informasjon fra styret:

Se B – beboerbrev

Innboforsikring:

Sameiet har felles bygningsforsikring. Seksjonseier må tegne egen innboforsikring.

Internett:

Sameiet har avtale med Viken Fiber/Altibox om levering av TV og bredbånd. Pakken som heter Altibox Flex M inngår i felleskostnadene, mens tilleggstjenester belastes den enkelte beboer.

K

Kildesortering:

Det er lovpålagt kildesortering i Drammensregionen. Det er egne beholdere for matavfall, restavfall og papiravfall. Plastavfall sorteres i sekker.​ ​Glass og metall i egne containere.

Les mer om kildesorteringen på www.rfd.no

Se også under S – søppel/avfallshåndtering

Kontaktinformasjon:

Styret kontaktes primært på e-post til styret@underliaterrasse.no.

Se for øvrig kontaktinformasjon under de respektive temaene.

M

Markiser:

Før montering av markiser, sol- og vind-avskjerming skal det sendes søknad til styret på e-post styret@underliaterrasse.no.

Se for øvrig Husordensreglene § 9.

Måleravlesing Strøm:
Alle boenheter har måler for elektrisk strøm til eget forbruk. Denne avleses automatisk av strømleverandør, som sender faktura til den enkelte seksjonseier.

Måler for strøm til fellesområdene (lys/varme, varmekabler og Lading av elbil) sitter i tavlerommet. Disse avleses automatisk av strømleverandør, som sender faktura til sameiet.

Måleravlesing Vann:

Drammen kommune har installert en vannmåler i hvert bygg. Denne måler det totale vannforbruket og leses av manuelt tre ganger i året. Sameiet mottar faktura for det totale forbruket.

Hver seksjonseier betaler et månedlig ákonto-beløp som skal dekke kostnader til vann og avløp. Ákonto-beløpet fastsettes ut fra seksjonens faktiske forbruk, målt på en egen måler i leiligheten, og avregnes en gang per år.

N

Nøkler:

Systemnøkler til hoveddør og leilighet må bestilles gjennom styret. Sameiet har en avtale med Certego om nøkler og vedlikehold av låser. Nøkler og service/vedlikehold på egne låser bekostes av den enkelte seksjonseier.

P

Parkering:

Sameiere skal parkere på tildelt plass i garasje. Parkeringsplassene ute er forbeholdt gjester.

Styret får av og til spørsmål om utleie av parkeringsplasser. Sameiet har kun noen få plasser til dette. Vi oppfordrer sameiere som ikke bruker sin(e) plass(er) til å si fra til styret om de vil leie ut til andre.

Se Husordensreglene §§ 13-16 om parkering og bilhold.

Peisovner:

Sameiet er ansvarlig for utvendige pipeløp, feierluker og sotluker, mens den enkelte seksjonseier er ansvarlig for peisovner med tilkobling, innvendig luke og avtrekksvifte. Dersom det kommer pålegg knyttet til utstyr inne i den enkelte leilighet fra feiervesenet under stedlig tilsyn, vil den enkelte måtte utbedre dette selv.

Postkasser:

Alle leiligheter har to postkasser: én innvendig øverst i hver trappeoppgang for Posten, og én utvendig ved hver hovedinngang for aviser og annet. Postkassene merkes med navn som bestemt av styret.

R

Renhold:

Renhold av trappeoppganger utføres av firma EVAT hver 14. dag.

S

Seksjon:

En seksjon er betegnelsen som brukes om en bolig eller et næringslokale i en bygning som er seksjonert etter reglene i eierseksjonsloven. Som seksjonseier har du enerett til den seksjonen du har kjøpt. Selv om du har enerett til din seksjon, kan det ikke nektes tilgang til seksjonen for nødvendig vedlikeholdsarbeider av fellesområder.

Snøbrøyting:

Sameiet har avtale med Grythe Maskin AS om brøyting og strøing på gårdsplasser og innkjøringer fra veien. Vaktmester måker og strør gangveier, inngangspartier og garasjeporter samt andre steder der det er behov.

Normalt gjør de en god jobb, ofte under vanskelige forhold. Men når de av forskjellige årsaker drøyer med å rydde hos oss, må vi som bor her hjelpe hverandre med å rydde vekk snøen eller strø, slik at det er mulig å komme trygt inn og ut av bygningene for beboere og besøkende. Snøskuffer settes ut om vinteren, og det er strøsand i beholdere ved inngangsdører og innenfor garasjeportene.

Styret:

Styret velges på sameiets årsmøte. Styret skal lede i samsvar med loven, vedtektene og vedtak på årsmøtet. Styret har fullmakt til å fatte vedtak i alle saker som ikke er lagt til andre organ i loven eller vedtektene.

Styret kan kontaktes på e-post styret@underliaterrasse.no.

Søppel/Avfallshåndtering:

Sameiet har søppelskur utenfor nr. 27, 29, 31 og 33. Der finner du avfallsdunker for restavfall, matavfall og papir, samt en avfallssekk for plastemballasje. I tillegg er det ekstra avfallsbeholdere for papir i garasjene i 4. og 5. etasje. Avfallsbeholdere for glass og metall står i søppelskurene ved nr. 27, 29 og 31, samt i garasjen i 4. etasje. Les mer om kildesortering på RfD sine nettsider.

Avfall blir hentet av RfD i henhold til deres henteplan, som du finner på RfDs hjemmeside eller ved å laste ned RfDs App.

Styret vil jevnlig skaffe poser til matavfall og plastemballasje, men ta gjerne kontakt om noe mangler.

Det er ikke tillatt å hensette gjenstander eller hageavfall som ikke kan kildesorteres i eller utenfor søppelskurene. Dette må beboeren selv kjøre bort og levere til nærmeste gjenvinningsstasjon.

T

Tilhenger

Sameiet har egen tilhenger til disposisjon for alle beboere. Den står i garasjen i 5. etasje. Hengeren skal rengjøres etter bruk, og feil og mangler som oppstår skal meldes fra om til styret.

TV:

Sameiet har avtale med Viken Fiber/Altibox om levering av TV og bredbånd. Grunnpakken som heter Altibox Flex M inngår i felleskostnadene, mens tilleggstjenester belastes den enkelte beboer.

Vi oppfordrer alle til å besøke Altibox sine nettsider. Her kan du enkelt velge innhold for TV-underholdning ved å bruke poengene som er inkludert. Velg de kanalene eller strømmetjenestene du ønsker.

Hvis du trenger ytterligere assistanse, kan du kontakte Viken Fiber på telefon 21 45 45 00.

U

Utleie:

Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.

Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle overdragelser og leieforhold. Ved eierskifte betales et eierskiftegebyr til sameiets forretningsfører.

V

Varmepumpe:

Dersom en seksjonseier ønsker å installere varmepumpe, skal dette godkjennes skriftlig av styret. Det er en forutsetning at en installasjon utføres forskriftsmessig, ikke er til sjenanse for naboer, og at alle kostnader ved montering/remontering dekkes av seksjonseier.

Vedlikehold:

Seksjonseier er ansvarlig for å holde sin del av bygningen i forsvarlig stand. Dersom denne plikten forsømmes, vil man kunne havne i et erstatningsansvar ovenfor sameiet.

Hovedregelen for vedlikehold er at den enkelte seksjonseier er ansvarlig for vedlikeholdet i sin egen bolig (innvendig vedlikehold), og sameiet har ansvar for utvendig vedlikehold. En nærmere presisering av skillet mellom seksjonseiers og sameiets vedlikeholdsplikt fremgår av vedtektene og ansvarsdeling av vedlikehold og reparasjoner.

Seksjonseiere med eksklusiv bruksrett til grøntareal må selv vedlikeholde dette området. Styret er ansvarlig for vedlikehold av sameiets felles grøntareal.

Det er ikke tillatt å montere eller plassere tekniske innretninger som private antenner, varmepumper, pergolaer eller andre fremmedelementer utenfor leilighetene enten på balkong/hage eller i inngangspartier, uten styrets skriftlige godkjennelse. Montering skal utføres forskriftsmessig på eiers regning og risiko, og må  fjernes av eier dersom sameiet har behov for å utføre nødvendig vedlikehold.

Vedtekter:

Sameiet har egne vedtekter som er mer detaljrike enn loven når det kommer til seksjonseiers ansvar og plikter, styrets virke, og organiseringen av sameiet generelt.

Vedtektene finner du her.

Å

Årsmøte:

Årsmøtet er sameiets øverste organ. I løpet av våren avholdes det årsmøte i sameiet. Innkallingen blir sendt den enkelte minst 8 dager før møtet. På årsmøtet behandles blant annet årsregnskapet og styrets årsmelding, og det gjennomføres valg av sameiets styre.
Har du saker som du ønsker å få tatt opp på årsmøtet må dette meldes styret innen en gitt frist.

Når det er nødvendig, enten fordi styret har behov for det, eller fordi minst 10 % av seksjonseierne krever det, avholdes det ekstraordinært årsmøte.